1. Generelt
Disse kjøps- og salgsvilkår utgjør sammen med din bestilling og en ordrebekreftelse, avtalegrunnlaget for ditt kjøp i nettbutikken til Norsk Ferdigplen AS.
Avtalen utfylles for øvrig av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere, og kjøp av varer mellom næringsdrivende (B2B). Herunder blant annet kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, e- handelsloven, markedsføringsloven og personopplysningsloven. Ved eventuell motstrid går disse kjøps- og salgsvilkår foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgiving.
Aldersgrense for å foreta kjøp på kreditt er 18 år.
Vi leverer kun til fastlands Norge. Selger vil ta betalt for varer med mva.
For salg til næringsdrivende gjelder kjøpsloven som bakgrunnsrett. Med mindre annet fremgår i punktene «For næringsdrivende», gjelder kjøpslovens regler som korresponderer med hvert avtalepunkt.
For salg til forbrukere gjelder forbrukerkjøpsloven som bakgrunnsrett.
2. Parter
Selger er: Norsk Ferdigplen AS, Jølsenveien 26, 2000 Lillestrøm.
Tlf: +47 63889930, Epost: norsk@ferdigplen.no, Org.nr 998 335 787
Web: www.ferdigplen.no og blir i det følgende benevnt vi eller oss.
Kjøper er: den person eller firmaet som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt du, deg, din eller ditt.
3. Pris og fraktgebyr
Det er de til enhver tid oppgitte priser på våre nettsider som gjelder ved bestilling av varer. Den oppgitte prisen inkluderer merverdiavgift og andre relevante kostnader. Fraktkostnader kommer likevel i tillegg som et eget valg for hjemlevering av våre produkter. Ved tilfeller av skrive- eller trykkfeil av betydning kan Norsk Ferdigplen AS slette eller avvise denne delen av ordren. Dette gjelder selv om du har mottatt en ordrebekreftelse.
Prisene er i stadig forandring og vi tar forbehold om prisendringer frem til gjennomføringen av hvert enkelt kjøp, som følge av endrede priser fra våre samarbeidspartnere, leverandører eller valutaendringer. De oppgitte tilbudspriser gjelder i angitt tidsperiode eller så lenge varen finnes på lager.
Generelt pristillegg pga prisøkning:
På grunn av den utfordrende energibalansen i verden i dag, har Norsk Ferdigplen AS ingen annen mulighet enn å innføre et midlertidig energitillegg for transport på våre tjenester. (Det vil si at prisen for transport er noe høyere og er iberegnet i prisen du betaler.)
Emballasje tillegg kr 150.- per ordre. (privatkunder)
Særskilte betingelser for næringskunder:
Priser er oppgitt eksklusiv merverdiavgift. Selger har rett til å legge til nødvendige kostnader i totalprisen.
Emballasje tillegg kr 136.- eks mva per pall. (bedriftskunder)
4. Bestillingsprosess og avtaleinngåelse
Din bestilling er bindende fra det øyeblikket du har sendt bestillingen og denne er blitt bekreftet registrert.
Du vil deretter få en ordrebekreftelse tilsendt per e-post med oversikt over bestillingen. Du bør lese nøye gjennom ordrebekreftelsen og sikre at den samsvarer med kjøpers bestilling. All produktinfo og priser kan bli endret/justert uten særskilt varsel frem til bindende kjøpsavtale er inngått.
Dersom en bestilt vare er utsolgt eller av andre grunner ikke kan skaffes, forbeholder Norsk Ferdigplen AS seg retten til å endre din bestilling. I slike tilfeller vil Norsk Ferdigplen AS ta kontakt med deg og anbefale alternative produkter.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Betaling og salgspant
Norsk Ferdigplen AS bruker Klarna, Vipps, støtter faktura, Visa eller Mastercard for betaling.
Selger kan kreve betaling kjøpesum for varen fra det tidspunkt den blir sendt til Kjøper.
Dersom Kjøper bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på normalt 14 dager fra mottak. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Oppstår det problemer i forbindelse med betaling, ta kontakt med Norsk Ferdigplen AS på norsk@ferdigplen.no.
Salgspant:
Norsk Ferdigplen AS har salgspant i (eiendomsforbehold i) de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger er fullt ut betalt, jfr. lov om pant § 3-14, jfr. § 3-22.
6. Frakt og levering
Norsk Ferdigplen AS tilbyr henting av varer i Jølsenveien 26, 2000 Lillestrøm, eller at varene sendes til adresser i hele Norge.
Alle generelle leveringstider som er oppgitt på Norsk Ferdigplen AS må anses som veiledende. Estimert leveringstid er 2-5 dager fra bestilling. Når leveringstid er oppgitt i antall dager, menes hverdager. Norsk Ferdigplen AS forbeholder seg retten til å endre oppgitt leveringstid, grunnet uforutsett vær eller lignende som kan påvirke produktene eller leveringstidspunktet. Dette vil da bli varslet til kunde.
Sjåførene som leverer produkter (plen, sedum, matjord) tar kontakt ved levering. Vi kan dessverre ikke avtale eksakt tidspunkt når varen(e) blir levert. Levering er mellom 08.00-22.00.
Levering er skjedd når Kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Varen skal leveres hos Kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt.
Er kunden ikke tilstede ved levering, kan kunden gjerne merke av hvor man ønsker at paller/varer skal bli plassert. Dette gjelder kun så langt det lar seg praktisk gjøre etter Norsk Ferdigplen AS’ vurdering.
Så snart du har mottatt varene bør du undersøke om leveransen samsvarer med ordrebekreftelsen, og at varene er i orden.
Hvis du ønsker levering av produktet på flere steder, vil det påløpe en ekstra kostnad for flytting/rigging av bilen på nytt (kranbil/grabb). Faktura vil bli tilsendt i etterkant. Beløp pr ekstra leveringspunkt er kr 600.- + mva.
Ved levering av ferdigplen mv. benyttes tungtransport til levering. Selger fraskriver seg videre ansvar for skader som måtte oppstå i asfalt, veibelegg, gressplen e.l. i forbindelse med levering.
Skulle det være fysiske hindringer som for eksempel kabler og ledninger som fører til at produktet ikke lar seg levere, vil dette bli informert og dokumentert til kunde. Fraktkostnad vil bli fakturert kunde for bomtur og eventuelt produkt.
Matjord i løsvekt/haug - Om vi ikke kommer til med tippbil slik at matjorden kan tippes i en haug, og dette må leveres med kranbil/grabb, vil transportprisen øke. Ta kontakt med oss for pris. Det vil bli fakturert for bomtur.
For levering med tippbil og kranbil må oppkjørselen minimum være 3 m bred. Det bør ikke være skarpe hjørner eller svinger da lastebilene har begrenset svingradius. Kranbil trenger også plass til å sette ned støttebein ca 1,5 m ut på hver side.
Kjøper har risiko for alle skader som måtte oppstå i forbindelse med levering, og Norsk Ferdigplen AS fraskriver seg alt ansvar for alle former for skade som måtte oppstå i forbindelse med levering, jf. også punkt 13.
Dersom det er avtalt at en kunde skal hente varene hos Norsk Ferdigplen AS, skjer levering når varene er gjort klare og stilt til rådighet for kjøper i selgers lokaler. Skulle det være slik at du ikke ønsker produktene som er gjort klare for deg allikevel, vil du bli belastet for produktet og fakturert i etterkant. Se dog punkt 8.
Ved levering hos kunde: Skulle det være slik at du ikke ønsker produktet/leveringen allikevel vil du bli belastet for produktet, fraktprisen og time antall som er brukt for sjåføren. Se dog punkt 8.
7. Risikoen for varen
Levering er skjedd når Kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Norsk Ferdigplen AS eller tredjeparts befrakter har risikoen for varene frem til levering har funnet sted.
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
Særskilte betingelser for næringskunder:
Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med kjøpsloven
§§ 6 eller 7.
Blir tingen ikke hentet eller mottatt til rett tid, og beror dette på kjøperen eller forhold på hans side,
går risikoen over på ham når tingen er stilt til hans rådighet og det inntrer kontraktbrudd fra hans
side ved at han ikke overtar tingen.
Skulle det være slik at du ikke ønsker produktet som er gjort klart for deg allikevel, vil du bli belastet for
produktet og fakturert i etterkant.
8. Angrerett
Utgangspunktet kan du angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Dette innebærer at du kan gå fra avtalen dersom du melder fra om dette senest 14 dager etter at du mottok varen.
Dette gjelder ikke i dette tilfelle for salg av ferdigplen og sedum (Bergknapp) da disse inngår i § 22 punkt 1. og 3. under «Angrerett gjelder ikke».
For andre kjøp kan Kjøper ha angret og må da gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved bruk av angreretten bes du å ta kontakt med Norsk Ferdigplen AS på norsk@ferdigplen.no.
Ved bruk av angreretten må varen levers tilbake til Norsk Ferdigplen AS uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Norsk Ferdigplen AS har rett til å holde tilbake mottatt betaling inntil vi har mottatt varen i retur, eller til du har fremlagt dokumentasjon for at varene er returnert.
Vi gjør oppmerksom på at kjøper må bære de direkte kostnadene ved å returnere varene. Direkte kostnader omfatter forsendelses- eller transportkostnader, og andre direkte kostnader som innkjøp av ny fraktemballasje etc.
Benyttelse av angreretten kan ikke benyttes for ferdigplen og sedum (Bergknapp) da disse inngår i punkt 1. og 3. under «Angrerett gjelder ikke».
Særskilte betingelser for næringskunder:
Næringsdrivende kunder har ikke angrerett.
9. Forsinkelse og manglende levering – Kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). Slik melding må sendes til norsk@ferdigplen.no.
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – Kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres varen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
For næringsdrivende:
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan næringsdrivende kjøpere heve kjøpet når mangelen er vesentlig.
11. Reklamasjon
Hvis leveransen ikke er i overensstemmelse med den medfølgende følgeseddel eller kjøper oppdager eller burde ha oppdaget en feil eller mangel ved varen, må han eller hun innen rimelig tid etter at man oppdaget eller burde oppdaget mangelen, gi beskjed om at man vil påberope seg mangelen/reklamere. Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt forbrukeren oppdaget mangelen. Det skal i reklamasjonsmeldingen angis hva slags feil eller mangel som påberopes.
Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. Ved reklamasjon, ta kontakt med norsk@ferdigplen.no.
For næringsdrivende:
Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
Det gjelder ikke en tilsvarende minimumsfrist som ved forbrukerkjøp.
12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
13. Ansvar og ansvarsfraskrivelse
Norsk Ferdigplen AS påtar seg ansvar i henhold til den til enhver tid gjeldende lovgivning, men påtar seg ikke ansvar i videre omfang enn det som til enhver tid følger av gjeldende lovgivning.
Selger gir ingen garanti for varene. Garanti kan imidlertid være gitt av den enkelte produsent.
Norsk Ferdigplen AS er uten ansvar for forhold utenfor deres kontroll, herunder men ikke begrenset til uforutsett vær eller lignende som kan påvirke produktene eller leveringstidspunktet.
Norsk Ferdigplen AS er uten ansvar for direkte eller indirekte tap kjøper påføres grunnet force majeure hendelser, herunder streik, lockout, krig, brann, naturkatastrofer, stans i levering av teletjenester eller elektrisitet, m.m. Kjøpet kan heves helt eller delvis dersom slike forhold har varig karakter. Dersom force majeure hendelsene har midlertidig karakter kan begge parter kreve leveringstiden utsatt.
Ved levering av ferdigplen mv. benyttes tungtransport til levering. Selger fraskriver seg videre ansvar for skader som måtte oppstå i asfalt, veibelegg, gressplen e.l. i forbindelse med levering.
14. Behandling av personopplysninger
For å kunne gjennomføre ditt kjøp trenger vi å behandle enkelte opplysninger om deg. I det følgende vil vi beskrive hvilke personopplysninger som lagres og formålet bak behandlingen:
Vi gjør også oppmerksom på din rett til innsyn i personopplysningene som vi behandler, og at disse til enhver tid kan kreves slettet. Ønsker du mer informasjon om dette eller sletting av dine opplysninger, kontakt.
Norsk Ferdigplen AS gir ikke informasjon videre til tredjepart i noen henseende, dog unntatt de offentlige myndigheter. De data som oppgis ved registrering som ny kunde er fortrolige, og ansatte hos Norsk Ferdigplen AS er underlagt taushetsplikt.
Alle aktiviteter hos Norsk Ferdigplen AS registreres automatisk i en loggfil. Loggfilen brukes kun til anonyme statistiske formål. (Antall besøkende, treff osv.).
15. Sikker netthandel
Betaling med kredittkort er trygt og enkelt. Du taster inn kredittkortnummeret ditt, utløpsdatoen og en verifiseringskode (CVV2). Vi samarbeider tett med Klarna. Dette gjør at du kan være sikker på at dine persondata ikke kommer på avveie. Kredittkortnummeret ditt gjøres ikke tilgjengelig for nettbutikken. All kommunikasjonen foregår kryptert.
16. Lovvalg og verneting
Avtalen er underlagt norsk rett. Tvist mellom partene skal søkes løst gjennom forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem, kan saken bringes inn for Forbrukertvistutvalget eller de ordinære domstoler.
Rett verneting er Nedre Romerike tingrett. Norsk Ferdigplen AS vil følge Forbrukertvistutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.
17. Innhold på nettsiden og vilkårene
Norsk Ferdigplen AS gjør sitt ytterste for at informasjonen på våre nettsider skal være korrekt og oppdatert. Vi forbeholder oss retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.
Produktbilder kan avvike noe fra produktets faktiske utseende.
Informasjon på våre nettsider er omfattet av åndsverkloven, og kan ikke kopieres eller gjengis, uten at Norsk Ferdigplen AS angis som kilde.
18. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 10 og 11. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.